Prawdziwe życie cosplayera w obiektywie Polsat Box Go
Bohater filmu „Dobrze, że nosimy maski”, jest taki, jak wielu uczestników i gości Festiwalu. Ma pasję i poświęca jej swoje życie. Konrad Kobus blisko pięć lat tworzył swój wymarzony strój. Choć cosplay traktuje jako sposób na poprawę własnego świata, radość daje tez innym - często tym najbardziej potrzebującym, których historie i cierpienie wyciska ukryte za maską łzy.
Produkcja Polsat Box Go „Dobrze, że nosimy maski” to portret człowieka-perfekcjonisty, który - wcielając się w fikcyjne postacie z odległej galaktyki - mierzy się z realnym życiem: pracą, duchowością i potrzebą przynależności. Intymna, pełna humoru, ale i wzruszeń historia fanowskiej pasji, która staje się sposobem na życie, z pewnością najlepiej zostanie zrozumiana i przyjęta właśnie wśród pasjonatów - gości Festiwalu poświęconego sztuce komiksu, grom wideo i planszowym.
Więcej o filmie i jego premierze na Pyrkonie 2025.
Ludzie żyjący pasją
- Pokaz filmu podczas Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier jest dla mnie wyróżnieniem - mówi Bartosz Pawłowski, reżyser filmu „Dobrze, że nosimy maski”. - Impreza z tak wieloletnią historią, angażująca społeczność fanów Sci-Fi i Fantasy z całej Polski, to wymarzone miejsce do prezentacji naszego filmu o wyjątkowym człowieku, którego rytm życia wyznacza jego pasja! W Łodzi tego dnia będzie wielu innych podobnych ludzi, to właśnie im dedykujemy ten film i ich chcieliśmy wesprzeć jego przekazem. Chcielibyśmy, żeby nigdy nie schodzili ze ścieżki swojej pasji, bo to często ona czyni nas wyjątkowymi, a przez to świat staje się lepszy i ciekawszy. Nie mogę doczekać się spotkania z publicznością i naszym głównym bohaterem - dodaje.
Ikony na wyciągnięcie ręki
Od ponad trzydziestu lat Festiwal stanowi miejsce spotkań twórców, wydawców, badaczy, entuzjastów komiksów i gier. Program imprezy obejmuje liczne spotkania autorskie z polskimi i międzynarodowymi twórcami, premiery i prezentacje wydawnictw, dyskusje panelowe, warsztaty, wystawy tematyczne i retrospektywne oraz wydarzenia edukacyjne. Ważnym punktem programu Festiwalu jest także strefa autografów, która od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. To wyjątkowa okazja, by spotkać na żywo największe gwiazdy światowego i polskiego komiksu i zdobyć ich podpisy. W 2025 roku wśród gości są m.in.:
● Keum Suk Gendry-Kim - autorka przełomowych albumów „Trawa” oraz „Czekanie”,
● Bill Sienkiewicz - legenda amerykańskiego komiksu znana z przełomowych prac dla Marvela i DC,
● Sean Murphy - autor bestsellerowych serii, takich jak „Batman: White Knight”,
● Enrico Marini - włoski mistrz narracji wizualnej, twórca komiksów „Skorpion” czy „Orły Rzymu”,
● Przemysław „TRUST” Truściński - jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców komiksów i ilustracji. Autor graficznego projektu Wiedźmina na potrzeby gry komputerowej,
● Arkadiusz „Dark Archon” Kamiński - główny redaktor serwisu Arhn.eu oraz autor książki „Zagrajmy jeszcze raz” o początkach gamingu w Polsce,
● Marcin Rustecki - redaktor naczelny legendarnego TM-Semic, które 35 lat temu wprowadziło na polski rynek superbohaterów Marvela i DC,
● Alexey Sityanov - od niemal 25 lat działa w świecie projektowania gier. Lead game designer, scenarzysta i współtwórca m.in. „S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla”, „SURVARIUM”, „Chernobylite”, serii „Metro” i „Warface”,
● Adam Badowski - od 2002 związany z CD Projektem, współtwórca pierwszego łódzkiego zespołu pracującego nad „Wiedźminem”. Odpowiadał za koncepcję artystyczną gier „Wiedźmin” (2007) i „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów” (2011),
● Andrzej Sapkowski - pisarz, twórca postaci wiedźmina Geralta, najczęściej po Lemie tłumaczony polski autor fantastyki, laureat wielu nagród. Popularność przyniósł mu cykl opowiadań i saga o Wiedźminie. Autor m.in. „Trylogii husyckiej”, „Żmiji” oraz esejów i leksykonów o fantasy. Na podstawie jego twórczości powstały komiksy, film, serial oraz gry fabularne i komputerowe z serii „Wiedźmin” studia CD Projekt RED.
Atrakcje Festiwalu
Integralną częścią Festiwalu są również rozbudowane strefy gier: planszowych i cyfrowych. Strefa gier „bez prądu” to przestrzeń, w której królują pionki, plansze, kości i wyobraźnia. Uczestnicy mają w niej do dyspozycji bogatą wypożyczalnię obejmującą 500 tytułów gier planszowych oraz pomoc doświadczonych animatorów. Dla miłośników fabularnych opowieści przygotowano strefę RPG z otwartymi sesjami w różnych systemach. Dodatkowe atrakcje to również gry wielkoformatowe, turnieje oraz warsztaty malowania figurek.
Strefa gier wideo, zlokalizowana w Sport Arenie, oferuje ponad 100 stanowisk free2play i pozwala uczestnikom odbyć podróż od retro po przyszłość elektronicznej rozrywki. W specjalnej strefie retro można znaleźć legendarne komputery i konsole (m.in. Amiga, Atari, Commodore, Sega, ZX Spectrum). Do tego zaplanowana została urodzinowa strefa Amigi, prezentacja dawnych pecetów oraz Nintendo Zone z najnowszymi tytułami na Switcha.
Goście mogą sprawdzić swoje siły w grach esportowych, przetestować niezależne produkcje w strefie indie, wejść w świat VR, zagrać w Zbijaka 2.0 w rozszerzonej rzeczywistości oraz zanurzyć się w pinballowej „Flippermanii”. Dodatkową atrakcją będzie jest strefa indie, w której prezentowane będą gry niezależnych twórców. Strefę uzupełniają spotkania z twórcami i dziennikarzami poświęcone m.in. gamedevom i kulturze gier.
Zobacz, kup, wygraj
Nieodłącznym elementem Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier jest także rozbudowana strefa targowa. To największy w Polsce kiermasz komiksowy, na którym swoją ofertę prezentuje kilkuset wystawców - od dużych wydawnictw po niezależnych twórców i kolekcjonerów. Uczestnicy Festiwalu mogą nabyć premierowe albumy i klasyczne tytuły, oryginalne plansze, plakaty, ilustracje, a także szeroką gamę gadżetów związanych z komiksem, mangą i grami.
Festiwalowi towarzyszą konkursy i plebiscyty. Od 2022 roku organizowany jest konkurs na projekt publikacji komiksowej, który zastąpił dawną formułę konkursu na krótką formę. Na laureatów czekają Grand Prix, trzy nagrody oraz możliwość współpracy z organizatorem w celu wydania pełnometrażowego albumu. Wyróżniani są także najlepsi wydawcy oraz autorzy najlepszych polskich albumów wydanych w okresie między kolejnymi edycjami Festiwalu, a także autorzy najlepszych przekładów, którzy otrzymują statuetkę Nagrody translatorskiej im. Sophie Castille.
Ważnymi elementami programu są także: konkurs komiksowy dla dzieci i młodzieży, konkurs im. Zbigniewa Lengrena o statuetkę Profesora Filutka, organizowany we współpracy z Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie, którego celem jest promocja pasków komiksowych, oraz konkurs cosplay rozgrywany na scenie. Wręczenia nagród odbywają się na scenie głównej przez całość trwania festiwalu.
Wystawy towarzyszące
Warto też zwrócić uwagę na wernisaże wystaw w Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 Łódź. W tym roku flagową ekspozycją jest wystawa prac Przemysława Truścińskiego, „TRUST the Process”, prezentująca bogaty dorobek tego wybitnego przedstawiciela średniego pokolenia twórców komiksowych. Towarzyszy jej mniejsza ekspozycja Roberta Adlera, autora tegorocznej identyfikacji wizualnej festiwalu i twórcy kultowych serii „48 stron” czy „Status 7”. Wystawie Przemysława Truścińskiego towarzyszy katalog, a na MFKiG swoją premierę będzie mieć też najnowsza publikacja wydawnictwa Centrum Komiksu EC1 Łódź: „Botanica” kth. Obie publikacje dostępne będą na stoisku handlowym EC1 Łódź przez cały festiwalowy weekend.
Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi 2025
36. edycja Festiwalu zaplanowana została w dniach 27-28 września 2025 roku w trzech obiektach zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie: Atlas Arenie, Sport Arenie oraz na Stadionie Miejskim im. Władysława Króla w Łodzi, przy al. Bandurskiego 7. Więcej o Festiwalu na jego stronie.
Pokaz filmu „Dobrze, że nosimy maski” w niedzielę 28 września o godz. 10.00 w Atlas Arenie w Łodzi.