2022-05-30

NesoBus: Premiera polskiego autobusu wodorowego

0

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 metrów długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 kilometrów. Nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne, co emituje, to para wodna. Konstrukcja NesoBus - polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa - nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego ani na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.

Najbardziej ekologiczny autobus na wodór
Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób - nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzono zatem autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast - likwiduje emisję trujących substancji - poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

Jak działa autobus na wodór?
NesoBus, polski autobus wodorowy, jest autobusem elektrycznym - ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Jak autobus na wodór oczyszcza powietrze?
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. NesoBus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Dlaczego NesoBus?
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny - zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. NesoBus ma również świetne parametry fizyczne - ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Konstrukcja stworzona od podstaw dla autobusu wodorowego
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa - nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego ani na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej - dzięki czemu bardzo łatwo jest na przykład zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg. Autobus jest zbudowany modułowo, więc można dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudnieni konstruktorzy dostosowują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.

Opracowany przez najlepszych inżynierów z Polski
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór. Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.

NesoBus - Homologacja
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju, jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Planowane jest rozpoczęcie produkcji seryjnej w Polsce - na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów. W budowanej w Polsce fabryce w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem - można produkować ponad 100 autobusów rocznie. Oddanie fabryki do użytku w 2023 roku.

NesoBus: Specyfikacja techniczna

Technologia
Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne
- wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego - 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości - typowe wymiary autobusu dla miast
- nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym - rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
- ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
- silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta - w piastach osi tylnej
- zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
- szybkie i krótkie tankowanie - do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy

Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera
- do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
- 3 pary szerokich drzwi
- panoramiczne okna
- wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
- instalacja WiFi i dostęp do 5G
- 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
- 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
- 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
- przystosowany dla osób niepełnosprawnych
- system nagłaśniający
- monitoring autobusu 360˚
- maksymalne wyciszenie autobusu

Bezpieczeństwo
Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:
- zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
- zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
- połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.

System informacji dla pasażerów
- informacje o trasie
- bieżące informacje pogodowe
- informacje lokalne, z kraju, ze świata
- informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus - np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
- dodatkowo reklamy

Pełen komfort dla kierowcy
- komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
- przestronna kabina
- komputer pokładowy
- niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
- wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
- okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
- regulowany pulpit

Zasięg
Około 450 km - autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.

Konstrukcja
Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji.

Więcej na nesobus.pl i polskiautobuswodorowy.pl.

Oficjalny profil POLSAT na Instagramie - @polsatofficial

Oficjalny profil POLSAT na TikToku - @polsat

Komentarze